EASA szabályzat
Biztonsági tájékoztatás a költségmegosztott repülésekről:
Ez a Charta együttműködésben készült az Európai Unió Légügyi Biztonsági Ügynökségével (a továbbiakban: „EASA”) annak érdekében, hogy elősegítse a nem kereskedelmi általános repülési tevékenységek biztonságát könnyű repülőgépekkel. Ezzel a Chartával aláírásával a repülési megosztási platform elkötelezi magát az alábbi elvek, felelősségek és értékek betartása mellett. Kifejezetten a repülési megosztási platform kötelezi el magát az alábbiak szerint:
Biztonsági Charta Melléklete nem kereskedelmi általános repülési tevékenységekhez
Biztonsági Charta Melléklete
Az 1. cikkel kapcsolatban:
Az alábbi információkat kell megosztani az utasokkal:
„Éppen egy könnyű repülőgépen való költségmegosztásos repülést foglalsz. Tisztában kell lenned azzal, hogy a költségmegosztásos repülés biztonsági szabályai nem olyan szigorúak, mint a kereskedelmi légi közlekedési járatok esetében. Ez azt jelenti, hogy a költségmegosztásos repülés során nagyobb kockázatot vállal, mint ha jegyet vásárolna egy kereskedelmi légitársaságtól, ahol sokkal szigorúbb biztonsági szabályok vonatkoznak, és ahol a repülőgépeket, pilótákat és az üzemeltetőket folyamatos ellenőrzések és szigorú felügyeleti szabályok alapján vizsgálják az illetékes hatóságok.
Ellentétben a kereskedelmi légitársaságok utas járataival, az általános repülési tevékenységekben rejlő kockázati szintek összehasonlíthatók az útviszonyokban található kockázati szintekkel.”
A 2. cikkel kapcsolatban:
A pilóták magatartási kódexét közzé kell tenni, amely az alábbi elemeket tartalmazza:
(1) A pilóta az egyetlen, aki jogosult döntéseket hozni a repülés és a repülőgép tekintetében. Más emberek jelenléte a fedélzeten soha nem szabad a pilótát nyomás alá helyeznie, hogy a repülést bizonyos módon hajtsa végre, mert ő az egyetlen, aki tudja, hogyan kell biztonságosan vezetni a repülőgépet. Az utasokat tájékoztatni kell a repülés bármikori lemondásának lehetőségéről bármilyen okból.
(2) Rossz időjárási körülmények az egyik fő oka a baleseteknek a nem kereskedelmi általános repülési tevékenységekben könnyű repülőgépekkel. Az időjárási körülmények gyorsan változhatnak, ezért a pilóta lemondhatja a repülést. Ezért a tényleges repülés előtti napon a pilótának tájékoztatnia kell az utast a repülés megvalósíthatóságával kapcsolatos időjárási előrejelzésről. Az utas jelenléte a repülés napján és a várakozása, hogy meg fog történni, nem lehet akadály a pilóta számára a repülés lemondásához.
(3) A pilóta bármikor, bármilyen okból (biztonsági vagy üzemeltetési) megtagadhatja egy utas felszállását, és ennek semmilyen indoklása nem szükséges.
(4) Az EU biztonsági szabályozások csak magánszemélyek által végzett költségmegosztásos repüléseket engedélyeznek, ha a közvetlen költségek (azaz a repüléshez közvetlenül kapcsolódó költségek, pl. üzemanyag, repülőtéri díjak, repülőgép bérleti díja) minden résztvevő között megosztásra kerülnek, ideértve a pilótát is. A költségmegosztásos repüléseknek nem lehet nyereségkomponense. Ha a repülés nem költségmegosztásos repülés az EU biztonsági szabályozásainak megfelelően, akkor a repülés kereskedelmi repülésnek minősül, és a kereskedelmi légi működés szabályai alkalmazandóak.
(5) A repülés előtt a pilótának mindig jeleznie kell a költségmegosztásos repüléshez használt repülőgép típusát. Ha a repülőgép típusa és modellje változik, a pilótának tájékoztatnia kell az utast az ilyen változásról.
(6) A költségmegosztásos repülés kizárólag a pilóta egyedüli felelőssége alatt történik a nem kereskedelmi repülésre vonatkozó megfelelő szabályozások szerint könnyű repülőgépekkel magánpilóták által. A repülésbiztosításra a pilóta felelőssége gondoskodni arról, hogy az utasokkal történő repülés biztosítva legyen.
(7) A pilótának tájékoztatnia kell az utast, hogy a fedélzeten nincsenek WC-k.
A magatartási kódexet a pilóta elismeri
Az utasokra vonatkozó magatartási szabályzatot közzé kell tenni, és az alábbi elemeket kell tartalmaznia:
(1) Tisztelje a pilóta utasításait
Fontos megérteni, hogy a pilóta az egyetlen döntéshozó a repülőgépen, mivel ő a parancsnok pilóta. A felszállás előtt a pilóta bármikor dönthet a repülés lemondásáról. A repülés során az utasoknak tartózkodniuk kell a pilóta döntéseivel kapcsolatos bármilyen megjegyzéstől, hogy elkerüljék a pilóta figyelmének elterelését a repülőgép biztonságos irányításától.
(2) Tisztelje a pilóta döntését az időjárási veszélyekkel kapcsolatban
A magánrepülőpilóták pilótaengedélyük részeként képzést kaptak az időjárási körülményekről és a romló időjárási viszonyok következményeiről. A legtöbb pilótának csak a látási időjárási körülmények között való repülésre lesz engedélye a VFR (Vizuális Repülési Szabályok) részeként. Néhány pilótának lehet IFR (Műszeres Repülési Szabályok) minősítése, és engedélyezett a nem vizuális időjárási körülmények közötti repülés. Mindig tiszteletben kell tartani mind a VFR, mind az IFR pilóták döntését a repülés, a repülés közbeni eltérés vagy a nem repülés tekintetében. Egy utas soha nem próbálhatja meggyőzni a pilótát arról, hogy repüljön, ha a pilóta másként döntött, veszélyeztetve ezzel az utast és a pilótát.
(3) Tiszteletben kell tartani a maximális csomagsúlyt
A könnyű repülőgép, amelyen repülni fog, nagyon érzékeny a súly változásokra. A pilóta figyelembe veszi az utasok által önmagukra és csomagjukra nyilvántartott súlyt a repülőgép súlypontjának ellenőrzéséhez. Ezért kötelező, hogy az utasok tiszteletben tartsák a pilóta által ezen repülőgépre engedélyezett maximális súlyt, és ne mozgassák a csomagjaikat a repülés során. Minden okból, amelyek miatt az utasoknak pontosan jelezniük kell a súlyt a felszállás előtt, és értesíteniük kell a pilótát, ha ez változna.
(4) Tilos illegális vagy veszélyes árut szállítani
Az utasnak soha nem szabad illegális vagy veszélyes árut vinnie magával. Ha az utasnak kétségei vannak az átvitt áruk veszélyes jellegéről, az utasnak tájékoztatnia kell a pilótát, és ellenőriznie kell a pilótával, hogy lehetséges-e a szállítás. A pilóta bármikor ellenőrizheti a csomagjait, és megtagadhatja a felszállást. Ha a pilóta látja, hogy veszélyes árut viszel, és a pilótát nem tájékoztatták erről, a pilóta megtagadja, hogy fedélzetére vigyen.
(5) Mindig legyen időben
A repülés tervezésekor a pilóta figyelembe veszi a tervezett felszállási és érkezési időt, valamint az ezekben az időpontokban várható időjárási viszonyokat. Ezért fontos, hogy a pilóta képes legyen a tervezett időben felszállni. Bizonytalanság esetén az időben történő érkezéssel az utasoknak tájékoztatniuk kell a pilótát.
(6) Az utas lemondása a repülés előtt
Az utas bármikor lemondhatja a repülést a felszállás előtt.
(7) Biztonsági szabályok
Az utasoknak be kell tartaniuk az alábbi alapvető biztonsági elveket:
Kerüljük a dohányzást a repülés alatt, amikor a pilóta azt mondja.
Az utasok soha nem érintkezhetnek az eszközökkel és a vezérlőkkel, mivel ez balesethez vezethet.
iii. Az utasoknak nem szabad beszélniük, amikor a pilóta a rádiót használja, továbbá a felszállás és a leszállás ideje alatt.
Az utasoknak soha nem szabad megérinteniük az ajtózárat, ha a pilóta nem utasította őket erre.
Az utasoknak kerülniük kell a pszichoaktív anyagok, beleértve az alkoholt, használatát a repülés előtt vagy alatt.
A magatartási kódexet az utas elismeri
Az 3. cikkel kapcsolatban:
A pilótákat bátorítani kell, hogy használjanak egy ellenőrzőlistát, amely legalább az alábbi elemeket tartalmazza, mielőtt bármilyen repülésbe kezdenének:
Pilóta ellenőrzőlista:
Ellenőrizte, hogy rendelkezésre áll-e egy a fedélzeten szállított vészhelyzeti és túlélő felszerelés listája (lásd az EU 965/2012 sz. rendelet NCO.GEN.130-at) azonnali kommunikálás céljából a mentési és koordinációs központokkal?
Ellenőrizte, hogy az adott repülőgépre vonatkozó releváns dokumentumok érvényesek-e?
Biztosított-e utasokat megelőző tájékoztatást a repülés előtt?
Végzett-e súly- és mérleg/ teljesítmény számítást?
Elérhető és naprakész-e az elsősegély csomagja?
A pilóták részére a szakszerű utaskezelésről részletes útmutatást kell biztosítani. Az alábbi egy példa:
1- Az utasfoglalást követően:
Lépjen kapcsolatba az utassal telefonon / chaten, hogy megismerjék egymást.
Tájékoztassa az utast a repülés időjárás vagy bármilyen más okból történő lemondásának kockázatairól.
Adj tanácsot az utasnak a logisztika területén (napszemüveg, szállítás a repülőtérre,
utasok súlya, maximális csomagméret stb.).
2- A repülés előtti napon:
Időjárási tájékoztatót tartson az utasokkal / lemondás esetén.
Győződjön meg róla, hogy az utas időben megérkezik-e a repülőtérre.
Ismételje meg az utasnak a logisztika területén adott tanácsokat (napszemüveg, szállítás a
repülőtérre, utasok súlya, maximális csomagméret stb.).
3- Motorindítás előtt:
Fordítson időt a tervelt útvonal térképen való elmagyarázására.
Magyarázza el az utasnak, mit kell vagy nem kell tennie (lásd az alábbi
utas tájékoztató példáját)
4- Utas Tájékoztató: a repülőgép belsejében
Felszerelés, biztonsági öv, üléspozíció, ajtó zárása és nyitása.
Műszerek és vezérlők: kormány, vezérlőkarok szabadon állnak (magyarázza el az utasnak, hogy ne
érintse meg, és mindig ügyeljen arra, hogy szabad legyen).
Magyarázza el az utasnak, hogy ne beszéljen, amikor a pilóta a rádiót használja.
Magyarázza el, hogyan kell eljárni egy vészhelyzeti leszállás esetén.
Biztonsági Charta Melléklete nem kereskedelmi általános repülési tevékenységekhez
Hogyan kell eljárni stressz vagy betegség esetén, és hogy az utasoknak nem szabad habozniuk
azt mondani a pilótának (a pilóta átadhat egy légszomjat okozó tasakot).
Útmutatás az utasoknak a repülés biztonságában való részvételre (meg lehet mondani az
utasoknak, hogyan segíthetnek Önnek)
A Platformon regisztrált összes pilótának 2018. június 30-ig részt kell vennie egy speciálisan
online tréningen.
Pilóta képzés
Ezt a képzést az EASA fejleszti ki, és 2018. március 31-ig lesz elérhető. A képzés a következő négy
modult foglalja magában:
MODUL 1. Kockázat és fenyegetés felismerés
MODUL 2. Utas tájékoztató és kommunikáció
MODUL 3. Repülés előtti és alatti kezelés
MODUL 4. Kockázat és hibakezelés (TEM) és Egyetlen pilóta személyi erőforrás kezelése (SRM)
Az 4. cikkel kapcsolatban:
A platformnak ellenőriznie, rögzítenie és/vagy közzé kell tennie az alábbi információkat:
Ellenőrizze a pilóta engedélyének és az orvosi igazolásnak a érvényességét és rögzítse.
Közzé kell tenni a pilóta teljes és legutóbbi (elmúlt 12 hónapban) tapasztalatát a nyilvános profilján.
Közzé kell tenni a pilóta minősítését (engedély és minősítés) a nyilvános profilján.
Közzé kell tenni a repüléshez használt repülőgépet és az azt végző órák számát.
Az felhasználók nem nyilvános megjegyzéseit rögzíteni kell és az érintett pilóta rendelkezésére kell
bocsátani.
Az 5. cikkel kapcsolatban:
Ahogy az 5. cikkben leírták
Az 6. cikkel kapcsolatban:
Az alábbi információkat kell rögzíteni és elérhetővé kell tenni az EASA és a nemzeti hatóságok számára
A platformon végzett repülések száma.
A repülések időtartama.
A pilóták száma.
Az utasok száma.
A helyi A-A repülések és az A-B távolsági repülések (abszolút és százalékos) száma.
A pilóták eloszlása az élmények tekintetében (abszolút és százalékos).
A pilóták eloszlása az engedélyek és minősítések szerint (abszolút és százalékos).
Lemondott repülések száma: rossz időjárási körülmények miatt, repülőgép nem elérhetősége miatt.
Egy önkéntes repülésfigyelő programot kell bevezetni.
Bátorítani kell a pilótákat, hogy vegyenek részt ebben a programban, és a programban részt vevőket azonosítani kell a platformon. Ennek a programnak a keretében a platform gyűjti össze a repülési naplókat1, és végső soron azokat az EASA és a nemzeti hatóságok számára elérhetővé teszi.
Az 7. cikkel kapcsolatban:
Az EASA évente egy értekezletet szervez az összes ezen chartát aláíró platformmal és a nemzeti hatóságokkal.
Az éves értekezleten,
A platformok:
Megosztják a statisztikai adatokat.
Beszámolnak a nekik ismert jelentős biztonsági eseményekről.
Beszámolnak a Charta végrehajtásáról.
Az EASA:
Megosztja a biztonsággal kapcsolatos információkat a platformokkal és a nemzeti hatóságokkal.
Frissíti a platformokat a releváns biztonsági promóciós anyagok közzétételéről.
Az EASA, a nemzeti hatóságok és a platformok:
Megvitatják a Charta folyamatos fejlesztését.
1
Az AirNav Pro és a Sky Demon olyan rendszerek, amelyek repülési napló rögzítést biztosítanak, de lehetnek mások is
-
1. Cikkely
Tájékoztatni az utasokat a nem kereskedelmi általános repülési tevékenységek biztonsági szintjeinek különbségeiről könnyű repülőgépekkel, összehasonlítva a kereskedelmi légi közlekedési műveletekkel.
2. Cikkely
Aktívan elősegíteni a biztonságra összpontosító magatartási kódexet mind a pilóták, mind az utasok számára.3. Cikkely
Biztosítani a pilótáknak ellenőrzőlistákat, iránymutatásokat és tanfolyamokat a biztonsági legjobb gyakorlatokról.4. Cikkely
Pontos és jelentőségteljes információkat nyújtani az utasoknak a repült típusáról, valamint a pilóta jelenlegi tapasztalatairól és képesítéséről.5. Cikkely
Online fórumot biztosítani a biztonsági legjobb gyakorlatok megosztásának elősegítése érdekében a GA (általános repülési) pilóta közösségben.6. Cikkely
Adatokat gyűjteni a repülési, repülőgép- és pilóta-profilokkal kapcsolatosan, és megosztani ezeket az adatokat az EASA-val és a nemzeti hatóságokkal.7. Cikkely
Évente találkozni az EASA-val és a nemzeti hatóságokkal annak érdekében, hogy áttekintsék a Charta végrehajtását.8. Cikkely
Végrehajtani a Charta mellékletében szereplő részletes elemeket.9. Cikkely
Közzétenni ezt a Chartát a platform weboldalán.
Biztonsági tájékoztatás a költségmegosztott repülésekről:
A költségmegosztott repülésekre vonatkozó biztonsági szabályok kevésbé szigorúak, mint a kereskedelmi célú légijáratok esetében. Ez azt jelenti, hogy nagyobb kockázatot vállalnak, mintha egy kereskedelmi légitársaságtól vennének jegyet, amire sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak: ahol a légi jármű, a pilóta, valamint az üzemeltető, folyamatos ellenőrzések és a hatóság szigorú felügyeleti szabályainak hatálya alá tartozik, beleértve a rendőrségi felügyeletet és az utasbiztonsági ellenőrzést is.
Ugyanakkor a kereskedelmi célú légi járatokkal ellentétben, a kisgépes légiközlekedés repüléseinek kockázati szintje hasonló, a közúti közlekedésben tapasztalt kockázati szinttel, így közel azonos biztonsági feltételekkel repülhetnek, mint ahogy a közúti közlekedésben utazhatnak, a terror kockázati szint minimális.
A költségmegosztott repülések kapcsán az EASA által kidolgozott Charta, valamint annak melléklete az alábbi internetes portálon érhető el:
https://www.easa.europa.eu/en/domains/general-aviation/operations-general-aviation/charter-promote-safety-non-commercial-general-aviation
Pilóták magatartási kódexe:
- A pilóta az egyetlen, aki jogosult a repülésre és a repülőgéppel kapcsolatos döntések meghozatalára. Más emberek jelenléte sosem szabad, hogy bármilyen módon nyomást gyakoroljon a pilótára, a repülés végrehajtása szempontjából, mert a pilóta az egyetlen, aki tudja, hogyan repülje biztonságosan a légi járművet. Az utasok tájékoztatva kell, hogy legyenek a repülés esetleges törlésének lehetőségéről, bármikor, bármilyen indokkal.
- A nem kereskedelmi jellegű kisgépes repülésben, a kis géppel végrehajtott repülések során bekövetkező balesetek elsődleges oka, a rossz időjárási körülmény. Az időjárási viszonyok gyorsan változhatnak, ennek következtében a pilóta lemondhatja a repülést. Ezért a tényleges repülést megelőzően, a pilótának tájékoztatnia kell az utasát az időjárás előre jelzésről, a repülés megvalósíthatóságának szempontjából. Az utas jelenléte és az ő elvárásai a repülés napján, nem szabad, hogy befolyásolja a pilótát, ha lemondja a repülést.
- A pilóta bármikor, bármilyen okból (biztonság vagy üzemelés) indoklás nélkül megtagadhatja az utasok fedélzetre vételét.
- Az EU biztonsági szabályai, csak magánszemélyek számára engedélyezi, a költségmegosztásos járatokat, ha a közvetlen költség (azaz a repüléshez közvetlenül kapcsolódó költségek, pl. üzemanyag, repülőtéri illetékek, repülőgép bérleti díja) minden fél által megosztott, beleértve a pilótát is.
- A költségmegosztásos repülésnek nem lehet nyereségük. Ha a repülés, nem az EU biztonsági szabályainak megfelelően költségmegosztott repülés, a járat kereskedelmi repülésnek minősül és a kereskedelmi légi üzemeltetési szabályokat kell alkalmazni.
- A repülés előtt a pilótának mindig jeleznie kell, a költségmegosztott repüléshez használt repülőgép típusát. Ha a repülőgép típusa megváltozik, a pilótának tájékoztatnia kell az utast a változásról.
- költségmegosztott repülést, a pilóta kizárólagos felelőssége végrehajtani, a nem kereskedelmi célú magán pilóták (PPL) által végrehajtott légi járatokra vonatkozó szabályozás alapján.
- A pilóta felelőssége, hogy a repülés biztosítva legyen, az utasokkal végrehajtott repülésre is. A pilótának tájékoztatnia kell az utasokat arról, hogy a fedélzeten nincs WC.
- A repülés tervezésekor a pilóta figyelembe veszi a tervezett indulási és érkezési időt, valamint az azokkor várható időjárási viszonyokat. Ezért fontos, hogy a pilóta az tervezett időben tudjon felszállni. Bizonytalanság esetén az időben érkezésről az utasoknak tájékoztatniuk kell a pilótát.
Utasok magatartási kódexe:
- Be kell tartani a pilóta utasításait. Fontos megérteni, hogy a pilóta az egyetlen döntéshozó a repülőgépen, mivel ő a parancsnok. Indulás előtt, a pilóta bármikor dönthet a repülés törléséről. Repülés közben a járat utasainak tartózkodniuk kell a pilóta döntéseinek bírálatától, ezzel a pilóta figyelme nem vonható el a repülőgép biztonságos vezetésétől.
- Tiszteletben kell tartani, a pilóta időjárási kockázattal kapcsolatos döntését. Pilótaengedélynek részeként, a magán pilóták képzésben részesültek az időjárásról, valamint az időjárás változás következményei által kialakuló helyzetekről.
- A legtöbb pilóta csak látás szerint, s ennek megfelelő időjárásban repülhet, a VFR (Látás szerinti Repülési Szabályok) képzése szerint. Néhány pilótának van IFR (Műszer Repülési Szabályok) minősítése, és nem vizuális időjárási viszonyok között is repülhet. Mind a VFR, mind az IFR pilóta döntése a repülés végrehajtása, valamint az útvonal repülés közben vagy épp nem repülés közben történő megváltoztatása, melyet tiszteletben kell tartani.
- Az utasnak soha nem szabad megkísérelnie a pilótát meggyőzni, hogy másképp döntsön, mert ezzel veszélyezteti az utas és a pilóta életét.
Tartsa be a maximálisan megengedett poggyász súlyt. A kisrepülőgép, amelyben repülni fog, nagyon érzékeny a súlyváltozásokra. A pilóta számításba veszi az utasok által közölt súly adatokat magukról és poggyászaikról, hogy kiszámolja a repülőgép tömegközéppontját. - Ezért szükséges, hogy az utasok tiszteletben tartsák a pilóta által engedélyezett maximum súly értékeket és ne mozgassák poggyászaikat repülés közben. Szükséges, hogy az utasok repülés előtt pontos súly adatokat közöljenek, valamint jelezzék a pilótának, ha ezekben változás történt.
Tilos az illegális vagy veszélyes áruk szállítása. - Az utasnak soha nem szabad illegális vagy veszélyes árut szállítania. Ha az utasnak kétségei vannak, a szállított áru veszélyes természetéről, akkor az utasnak tájékoztatnia kell a pilótát, aki eldönti, hogy az áru a fedélzetre vihető e vagy sem.
- A pilóta bármikor ellenőrizheti az utas táskáját, megtagadhatja fedélzetre vételét. Ha a pilóta azt tapasztalja, hogy az utas veszélyes árut szállít, és erről őt nem tájékoztatták, a pilóta megtagadhatja az utasnak a fedélzetre vételét.
- Legyen időben a megbeszélt helyszínen. A repülés megtervezésekor, a pilóta figyelembe veszi a tervezett indulási és érkezési időt, valamint a várható időjárási viszonyokat. Ezért fontos, hogy a pilóta felszállhasson a tervezett időpontban. Az időben történő érkezés bizonytalansága esetén, az utasoknak tájékoztatniuk kell a pilótát.
- A repülés törlése, a repülés indulása előtt: Az utas indulás előtt bármikor törölheti a repülést.
Biztonsági szabályok. Az utasoknak be kell tartaniuk a következő alapvető biztonsági alapelveket:
Tartózkodjon a dohányzástól a repülés közben, különösen, ha a pilóta erre kéri.
Az utasoknak soha nem szabad megérinteniük a műszereket és a kormányszerveket, mivel ez balesethez vezethet. - Az utasok nem beszélhetnek, amikor a pilóta használja a rádiót, valamint amikor a felszállást és a leszállást végrehajtja.
- Az utasok nem nyúlhatnak az ajtózárhoz, ha a pilóta nem utasította őket erre.
- Az utasoknak tartózkodniuk kell pszichoaktív anyagoktól, beleértve az alkoholt, a repülést megelőzően vagy az alatt.